PERANAN SRADHA DAN BHAKTI DALAM MENANGKAL PENGARUH NEGATIF MEDIA SOSIAL

PERANAN SRADHA DAN BHAKTI DALAM MENANGKAL PENGARUH NEGATIF MEDIA SOSIAL

  • Ni Putu Eka Merliana IAHN Tampung Penyang
Keywords: Social Media, Communication Technology, Sradha and Bhakti

Abstract

Today's development makes all changes in human life of communication technology development, most of which have been used. Communication technology becomes a tool or media used to carry out social interactions between individuals that can be done anywhere and anytime where with this media the information needed will be easier to obtain. Communication technology continues to grow with time by always following the needs of consumers or users. Much can be done using gadget or smartphone media, one of which is in the use of social media. The existence of social media can have a negative impact on users, one of the negative impacts is technological crime or often called cybercrime. As a Hindu, this can be overcome by increasing Sradha and Bhakti to Ida Sang Hyang Widhi / God. This article will explain what ways can be done to improve Sradha and Bhakti in counteracting the negative use of social media.

References

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Publiciana, 9(1), 140–157.
Candraningrum, D. A., Widayatmoko, & Utami, B. (2018). Etika dan budaya berinteraksi di media sosial di sma warga surakarta. Jurnal Bhakti Masyarakat Indonesia, 1(1), 1–9.
Dewi, I. A. P. (2012). Kajian Nilai-Nilai Keutamaan Bhakti Marga Yoga Dalam Bhagavadgita. Jurnal Pasupati, 1(2), 52–67.
Dewi, N. K. D. T. (2018). Fungsi Ajaran Cerita Bhisma Parwa Dalam Pendidikan Agama Hindu. Jurnal Vidya Weritta, 1(2).
Fajar, M. (2009). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktik.
Halim, U., & Rahim, S. A. (2011). Penglibatan Digital: Akses dan Penggunaan E-Agama Dalam Kalangan Generasi Muda Muslin. Jurnal Komunikasi, 27(2), 121–135. Retrieved from http://ejournals.ukm.my/mjc/article/view/15091
Hartanto, D. D., & Nurhayati, E. (2017). Falsafah Hidup Bhakti Marga Yoga Dalam Naskah Serat Bhagawad Gita. Jurnal Ikadbudi, 6(September), 65–78.
Husain, C. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2004), 184–192. Retrieved from http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jmkpp/article/view/1917
Irwandani, & Juariah, S. (2016). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERUPA KOMIK FISIKA BERBANTUAN SOSIAL MEDIA INSTAGRAM SEBAGAI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 05(April), 33–42. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.103
Jayendra, P. S. (2017). Ajaran Catur Marga dalam Tinjauan Konstruktivisme dan Relevansinya dengan Empat Pilar Pendidikan UNESCO. Vidya Samhita, III(1), 73–84.
Kurniasih, O. N. (2016). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial untuk Perpustakaan. Seminar Nasional Komunikasi, Informasi, Dan Perpustakaan Di Era Global, 1–9.
Kwartolo, Y. (2010). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Penabur, 14(9), 15–43. Retrieved from http://bpkpenabur.or.id/dokuploads/2015/10/jurnal-No14-Thn9-Juni2010.pdf
Lanani, K. (2013). Belajar berkomunikasi dan komunikasi untuk belajar dalam pembelajaran matematika. Jurnal Infinity, 2(1), 13–25. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.p13-25
Mudana, I. N., & Dwaja, I. G. (2017). Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti.
Nasution, Z. (1976). Latar Belakang Revolusi Teknologi Komunikasi, 1–24.
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan, 2(3), 33–47. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616
Qurrota Ayun, P. (2015). Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial dalam Membentuk Identitas. Jurnal Channel, 3(2), 1–16.
Rahayu, F. S. (2012). Cyberbullying Sebagai Dampak Negatif Penggunaan Teknologi Informasi. Jurnal Sistem Informasi, 8(1), 22–31. https://doi.org/https://doi.org/10.21609/jsi.v8i1.321
Rahma, A. (2015). The Influence of Using Smartphone In The Students Activities (The Problems Of MAN 1 Rangat Barat). Jurnal Fisip, 2(2), 1–12.
Rajab, M. (2014). Dakwah dan tantangannya dalam media teknologi komunikasi. Jurnal Dakwah Tabligh, 69–90. Retrieved from http://ejournals.ukm.my/mjc/article/view/15091
Saiful, A. (2019). Efektifitas Pasraman Dalam Upaya Peningkatan Pemahaman Agama Hindu Bagi Anak. Universitas Lampung.
Septanto, H. (2016). Ekonomi Kreatif dan Inovatif Berbasis TIK ala Gojek dan Grabbike. Jurnal Binsainsani, 3(1), 213–219. Retrieved from http://www.ejournal-binainsani.ac.id/index.php/BIICTJ/article/view/49
Siti, N. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Media Video Bhagavad Gita Sekolah Tinggi Agama Hindu Lampung. Universitas Lampung.
Sudarsana, IK, Arwani, G. A. . Y. (2018). Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Pelaksanaan Dharmagita pada Sekaa Teruna. E-Journal Jayapanguspress, 39(5), 561–563.
Triyanto, Eko; Anitah, Sri; Suryani, N. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Proses Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 226–238. Retrieved from https://eprints.uns.ac.id/1754/
Umami, Z. (2015). SOCIAL STRATEGY PADA MEDIA SOSIAL UNTUK PROMOSI PARIWISATA DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA Zahrotul Umami. Jurnal Interaksi, 4(2), 195–201.
Wardhana, K., & Fadhilah, A. (2014). Pariwisata dan eksistendi pendidikan agama dalam bingkai budaya pulau dewata (Analisis Dampak Sektor Pariwisata terhadap Pendidikan Agama Masyarakat Denpasar Bali). Jurnal Sosio Didaktika, 1(2). https://doi.org/10.15408/sd.v1i2.1260
Widiasih, N. N. (2016). IMPLIKASI GADGET TERHADAP MASYARAKAT HINDU. Jurnal Penjaminan Mutu.
Published
2019-08-21