Pemanfaatan Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar

  • I Nyoman Urip
  • Renol Renol
  • Heri Kusuma Tarupay Institut Agama Hindu Negeri Tampung Penyang Palangka Raya
Keywords: Digital Comics, Learning Media, Elementary School

Abstract

The learning process requires media to make it easier for student to understand the learning materials. This article discusses the use of Digital Comics or illustrated stories as learning media for elementary school student. Digital comics offer images and dialogues that can serve as a means of delivering learning materials to elementary school student. Picture can capture students attention and focus on learning, while dialogues provide a space to insert learning materials. The ai of this research is to examine the use of Digital Comics as an alternative learning media for elementary school students. The method used is literature review (library research). Digital Comics as a learning media are considered capable of supporting enjoyable learning and increasing vocabulary knowledge, preventing students from getting bored quickly.

References

Boneff, M. (2008). Komik Indonesia. Jakarta.
Dessiane, S. T., & Hardjono, N. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Cerita Bergambar Atau Komik Bagi Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN dan KONSELING, Volume 2 No1 Tahun 2020 Halaman 42-46, 42.
Gunawan, P., & Sujarwo. (2022). Pemanfaatan Komik Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Journal Of History Education And Historiography, Vol. 6, 39.
Jannah, M., & Reinita. (2023). Validitas Penggunaan Media Komik Digital dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Berbasis Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Volume 7 1096 doi:10.31004/basicedu.v7i2.4870
Payanti, D. A. K. D. (2022). Peran Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa yang Inovatif. 465.
Pinatih, S. A. C., & Putra, D. K. N. S. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Vol. 5, 117 - 119.
Printina, B. I. (2019). Pemanfaatan Media Komik Digital Melalui Unsur PPR (Paradigma Pedagogi Reflektif) Pada Matakuliah Sejarah Asia Barat Modern. Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(1), 5-9. doi:10.21009/jps.081.01
Syavira, B. (2022). Komik Digital Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Pada Konsep Sistem Pernapasan. 12.
Wahid, F. S., Mutaqin, A., & Yasin. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Untuk Siswa Sekolah Dasar. Open Journal Systems, 16, 6875 - 6876.
Willya, A. R., Luthfiyyah, A., Simbolon, P. C., & Marini, A. (2023). Peran Media Pembelajaran Komik Digital Untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, Vol.2, 450.
Zakiyah, Z., Arisandi, M., Oktora, S. D., Hidayat, A., Karlimah, K., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Buku Teks Bahasa Indonesia Berbasis Media Komik Digital Bermuatan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Basicedu, 6(5), 8432-8433. Doi:10.31004/Basicedu.V6i5.3869
Published
2023-11-30
How to Cite
Urip, I. N., Renol, R., & Tarupay, H. K. (2023). Pemanfaatan Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Satya Sastraharing : Jurnal Manajemen, 7(2), 99 - 111. https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v7i2.1110