Perencanaan Pembelajaran dan Pengaruhnya Terhadap Kompetensi Guru Pendidikan Agama Hindu
Abstract
Learning planning is a set of plans and arrangements for learning activities, which contain objectives, materials, learning tools and infrastructure, approaches, strategies or evaluation of results and learning processes used as guidelines in learning on the achievement of learning objectives. Learning planning can provide benefits including facilitating the preparation of learning and facilitating the development of active, creative, effective and enjoyable learning so that it will improve teacher competence. The purpose of this study was to analyze how the implementation of learning planning affects the competence of Hindu religious education teachers. This study uses a qualitative research approach to the type of library research (Library Research). The results of the study show that learning planning is very important for the course of learning because it is a guide for teachers in implementing learning because with good learning planning will implement learning run well that will have an impact on increasing four teacher competencies including pedagogical competence, personality competence, social competence, and professional competence.
Downloads
References
Amanaturrakhmah, I., Kardoyo, & Rifai, A. (2017). Manajemen Pembelajaran Tematik di Kelas Tinggi SD Percontohan Kabupaten Indramayu. Journal of Primary Education, 6(2), 159–165. https://doi.org/10.15294/JPE.V6I2.17570
ANI, Y. (2013). Penilaian autentik dalam kurikulum 2013. Seminar Nasional Implementasi Kurikulum 2013, 742–749. Jakarta: Program Studi PEP UNJ Jakarta.
Balqis, P., Usman, N., & Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada SMPN 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 2(1), 25–38.
Davies, E. (2007). The Training Manager’s Desktop Guide. In Journal of Experimental Psychology: General (Vol. 136). London: Thorogood Publishing Ltd.
Deden. (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015, 98–107. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/21691/1/11 Deden.pdf
Erlinda, N. (2017). Karakteristik guru yang memiliki kompetensi sosial. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 391–394.
Febrina, F., Hajidin, & Mahmud. (2016). Kompetensi Guru Dalam Perencanaan Pembelajaran di SDN 2 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi PGSD, 1(1), 40–50.
Hanifa. (2017). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Pembinaan Kolaboratif Bagi Guru Kelas V di Dabin II Unit Pendidikan Kecamatan Gedangan. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 6(2), 194–211.
Ine, M. E. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Untukmeningkatkan Prestasi Belajar Siswa Padamata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015, (20), 269–285.
Jurotun, Samsudi, & Prihatin, T. (2015). Model Supervisi Akademik Terpadu Berbasis Pemberdayaan MGMP untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Matematika. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah Dan Kepengawasan, 2(1), 27–34.
Kalu, M. R., Rede, A., & Asep, H. (2016). Kompetensi Pedagogik Dan Profesional Guru Sekolah Dasar Yang Tersertifikasi Pada Pembelajaran Sains. Jurnal Sains Dan Teknologi Tadulako, 5(3), 85–94.
Kartiani, B. S. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Kabupaten Lombok Barat NTB. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 212–221.
Ladjid, H. (2005). Pengembangan Kurikulum Menuju Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Quantum Teaching.
Manullang, M. (2014). Manajemen Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 21(2), 208–214. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/7532/3445
Maria, E., & Sediyono, E. (2017). Pengembangan Model Manajemen Pembelajaran Berbasis TIK Di Sekolah Dasar. Jurnal Kelola UKSW, 4(1), 59–71.
Nirwana. (2014). Pengaruh Manajemen Pembelajaran Berbasis Lingkungan Dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Ipa-Fisika Di Smpn Kota Bengkulu (Studi eksperimen pada Siswa Kelas VII Semester I SMPN 11 Kota Bengkulu) 2012. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2014, (3), 71–79.
Novalita, R. (2014). Pengaruh Perencanaan Pembelajaran Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran (Suatu Penelitian terhadap Mahasiswa PPLK Program Studi Pendidikan Geografi FKIP Universitas Almuslim). Lentera, 14(2), 56–61. Retrieved from http://jurnal.umuslim.ac.id/index.php/LTR1/article/download/201/124
Nurtanto, M. (2013). Mengembangkan Kompetensi Profesionalisme Guru Dalam Menyiapkan Pembelajaran Yang Bermutu. Seminar Nasional Inovasi Pendidikan, (10), 553–565.
Purwanti. (2013). Guru dan kompetensi kepribadian. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1), 1074–1088.
Ramona, Melia, Y., & Harisnawati. (2017). Strategi guru menghadapi siswa slow learning dan speed learning dalam proses pembelajaran sosiologi di sma negeri 4 pariaman. Jurnal Ilmiah Mahasiswa STKIP PGRI Sumbar.
Rayuni, D. (2010). Manajemen Pembelajaran Di Madrasah Aliyah Negeri ( MAN ) 3 Palembang. TA’DIB, XV(1). Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/68
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sabirin. (2012). Perencanaan Kepala Sekolah Tentang Pembelajaran. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9(1), 111–128.
Samiudin. (2016). Peran metode untuk mencapai tujuan pembelajaran. Jurnal Studi Islam, 11(2), 94–97. Retrieved from https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/407
Sholeh, M. (2007). Perencanaan Pembelajaran Mata Pelajaran Geografi Tingkat SMA Dalam Konteks KTSP. Jurnal Geografi, 4(2), 129–137.
Sidek, E. A. R., & Yunus, M. M. (2012). Students’ Experiences on using Blog as Learning Journals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67(November 2011), 135–143. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.314
Soemohadiwidjojo, A. T. (2014). Mudah Menyusun SOP. Jakarta: Penebar Plus.
Suatrean, R. A., & Jusriana, A. (2016). Hubungan Kompetensi Kepribadian Dengan Kompetensi Pedagogik Guru Fisika Madrasah Aliyah Kota Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 75–82.
Sufairoh. (2016). Pendekatan Saintifik & Model Pembelajaran K-13. Jurnal Pendidikan Profesional, 5(3). https://doi.org/10.26555/bahastra.v37i1.5641
Suryapermana, N. (2017). Manajemen Perencanaan Pembelajaran. Tarbawi, 3(02), 183–193. Retrieved from https://www.neliti.com/publications/256452/manajemen-perencanaan-pembelajaran
Sutrisno, & Suyadi. (2016). Desain Kurikulum Perguruan tinggi, Mengacu KKNI. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Suwito, Harun, C. Z., & Ibrahim, S. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada SMP Negeri 1 Tapaktuan Aceh. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan PascasarjanaUniversitasSyiah Kuala, 5(3), 67–73.
Syarifuddin, A. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Ta’dib; Vol 16, No 01 (2011), 113–136. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/57/52
T, A. M., & Purwoko, B. (2018). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing. Jurnal BK UNESA, 8(1), 1–8. Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/22037
Wachyudi, K., Srisudarso, M., & Miftakh, F. (2015). Analisis Pengelolaan dan Interaksi Kelas dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Solusi, 1(4), 40–49. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Yahya, Z., & Hidayati, F. (2014). Analisis Kompetensi Terhadap Penilaian Kinerja Dosen (Studi Kasus Dosen UIN Sultan Syarif Kasim Riau). Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 17(1), 104–126.
Yusutria. (2017). Profesionalisme Guru Dalammeningkatkan Kualitas Sumberdaya Manusia. Jurnal Curricula, 2(1), 38–46.
Zahroh, M. N. (2017). Evaluasi Kinerja Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Yayasan Al Kenaniyah Jakarta Timur. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 139. https://doi.org/10.21009/jmp.08113
Zakaria, S. F., & Awaisu, A. (2011). Shared-Learning Experience During a Clinical Pharmacy Practice Experience. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(4), 75. https://doi.org/10.5688/ajpe75475
Copyright (c) 2020 I PUTU WIDYANTO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.