URGENSI PENGAMALAN ILMU PENGETAHUAN YANG MULIA DI TENGAH ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DALAM PERSPEKTIF HINDU

  • I Dewa Gede Darma Permana Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar

Abstract

Abstract

The arrival of the industrial revolution 4.0 era brought major changes to technological developments. This then leads to the positive and negative impacts of technology in every area of life, including the development of science. Reflecting on this, this research is interested in studying in more depth about the urgency of noble science amid the industrial revolution 4.0 era from a Hindu perspective. To support this goal, this research formulates several problems, namely related to the nature of science according to Hinduism, the nature of the industrial revolution 4.0 and its impact on the development of science, and finally formulating the urgency of practicing noble science in the era of the industrial revolution 4.0 in a Hindu perspective. By using qualitative research methods, literature studies, and using data analysis from Miles and Huberman. The results of this study indicate that the practice of noble knowledge is something important in the era of the industrial revolution 4.0, as an antidote to false information through the teachings of Tri Pramana, and achieving a balance of knowledge through the teachings of Jnana Marga Yoga.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alit, I Nyoman. 2014. Ajaran Karma Phala Sajeroning Lontar Agastya Parwa. Denpasar: UD Taman Sastra.
Danika, I. W. S. G. (2019). Para Widya VS Apara Widya dalam Veda. Jurnal Agama Hindu, 17 (2).
Darmayasa. 2018. Bhagavad Gita (Nyanyian Tuhan). Denpasar: Yayasan Dharma Sthapanam.
Faiza, Arum dan Firda, Sabila J. 2018. Arus Metamorfosa Milenial. Kendal: Ernest CV Achmad Jaya Group.
Hartanto, D. D. & Nurhayati, E. (2017). Falsafah Hidup Jnana Marga Yoga dalam Naskah Serat Bhagawad Gita. Jurnal Penelitian Humaniora, 22 (1). 1-18.
Hendaryah, D. (2019). E-Commerce di Era Industri 4.0 dan Society 5.0. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8 (2), 171-184.
Kotaniartha, I. W. dan Wijayanti, A. (2019). Makna Pesan Moral Lirik Lagu Tradisional Bali (Sekar Alit) dalam Membentuk Karakter Anak (Studi Kasus pada Widya Sabha Desa Punggul Kabupaten Badung Bali). Seminar Nasional INOBALI Universitas Dwijendra.
Maharani, Aprilia. 2019. Pengembangan Literasi Di Era Milenial. Klaten: Maharani Mediatama.
Nova, K. A. (2022). Jnana Marga Yoga dan Jengah Fusi Local Narrative Eskatologi Agama Hindu dan Kebudayaan Masyarakat Bali sebagai Indigenisasi dalam Mengonstruksi Resiliensi Akademik di Abad 21. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 6 (1), 33-48.
Pamuji, Eka. (2020). Ujaran Kebencian pada Ruang-Ruang Digital. Jurnal Kajian Media, 4 (2), 62-71.
Sandika, I Ketut. 2014. Membentuk Siswa Berkarakter Mulia melalui Pola Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu, Telaah Kitab Chandogya Upanisad. Surabaya: Paramita.
Seken, I. K. dan Badra, I. K. (2019). Tri Pramana sebagai Pendekatan Saintifik Berbasis Agama Hindu dalam Kegiatan Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu di Sekolah. Jurnal Lampuhyang, 10 (1), 76-91.
Sembel, Roy dan Sugiharto, Totok. 2009. The Art Best Win: Becoming Smarter Tougher and Wiser Investor. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.
Setiawan, D. dan Lenawati, M. (2020). Peran dan Strategi Perguruan Tinggi dalam Menghadapi era Society 5.0. Research: Jurnal of Computer, Information System, & Technologi Management, 3 (1), 1-7.
Sudirga, Ida Bagus, dan Segara, I Nyoman Yoga. 2014. Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti untuk Siswa SMA/SMK Kelas X. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.
Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Tim Dosen Agama Hindu UNUD. 2018. Pendidikan Agama Hindu di Perguruan Tinggi. Denpasar: Udayana University Press
Tim Penyusun Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi. 2016. Pendidikan Agama Hindu untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi
Published
2023-06-30
How to Cite
Darma Permana, I. D. (2023). URGENSI PENGAMALAN ILMU PENGETAHUAN YANG MULIA DI TENGAH ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DALAM PERSPEKTIF HINDU. Satya Widya: Jurnal Studi Agama, 6(1). https://doi.org/10.33363/swjsa.v6i1.910