The CHARACTER EDUCATIONAL VALUES OF EARLY CHILD IN SLOKANTARA
Character Education, Slokantara
Abstract
This research aims to determine the character education values in Slokantara’s book. This research conduct with qualitative method. The data source was obtained through literature study. The Slokantara book was used as primary literature which is supported by other Hindu literary sources. The research results show that there are religious, honesty, hard work, communicative/friendly, love of peace, responsibility and social care in the Slokantara book. The character education values in the Slokantara book can be used as a reference in the early childhood education process for the formation of strong children. The process of internalizing character education values can be carried out using various methods, including storytelling, field trips, role playing and experiments. Every child is expected to receive the best education process from family, school and society in order to create a person with good character.
Downloads
References
Apsari, Ida Ayu Gde Saraswati & Paramita, I.G.A. (2016). Konsep Surga, Neraka dan Moksa Dalam Kekawin Candra Bairawa (Vol XV, No 28, p. 29-44). Dharmasmrti.
Aryawan, I Wayan. 2021. Penerapan Kepemimpinan Asta Brata dalam Pendidikan dari Sudut Pandang Teori Konflik (Vol 7, No 1, p. 56-66). Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial. Undiksha.
Bali, Ketut Sastrawan. 2017. Implementasi Dana Punia Menurut Ajaran Agama Hindu (Vol I, No 1, p. 54-61). Maha Widya Duta.
Devianti, Rika dkk. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Konseling (Vol 3, No. 2, p. 67-78). Mitra Ash-Shibyan Publishing.
Fitroh, S. F., Dwi, E., Sari, N., Studi, P., Guru, P., Anak, P., Madura, U. T. (2015). Dongeng Sebagai Media Penanaman Karakter Pada Anak Usia Dini. PG-PAUD Trunojoyo.
Gunada, I Wayan Agus, dkk. 2023. Internalisasi Nilai Susila dan Pendidikan Karakter Dalam Slokantara Untuk Penguatan Moderasi Beragama (Vol 7, No 1, p. 46-64). Jayapangus Press.
Hadi, Sukirno Raharjo. 2023. Implementasi Nilai-Nilai Catur Warna pada Pendidikan Hindu: Kajian Pendidikan Informal (Vol 14, No 1, p. 23-37). Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama dan Budaya Hindu.
Harianti, Dwi. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Lontar Cilinaya. Jurnal Syntax Admiration (Vol 1, No 5, p. 507-517).
Hazanah, Uswatun dan Fajri, Nur. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi Pendidikan Anak Usia Dini (Vol 2, No 2, p. 116-126). Jurnal PAI.
Kadjeng, I Nyoman dkk, 2005, Sarasamuscaya, Surabaya: Paramita.
Kemetrian Pendidikan Nasional. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakater Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Khaeriyah, Ery., Saripudin, Aip., & Kartiyawati, Riri. (2018). Penerapan Metode Wksperimen Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. (Vol 4, No 2, p. 102-119). AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak
Khaironi, Mulianah dan Ramdhani, Sandy. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age (Vol 1, No 2, p. 82-89). Universitas Hamzanwadi.
Kitya, Gedong. Wrhaspatitattwa, IIIb/54. Singaraja.
Liza, Sjeny Souisa. 2018. Penerapan Metode Karyawisata Bagi Pembelajaran Anak Usia Dini (Vol XV, No 2, p. 118-129). Jurnal Ilmiah Tangkole Putai.
Marsono, Darna, I. W., Astawa, I. N., Kiriana, I. N., & Suwadnyana, I. w. (2020). Modul Tattwa. Denpasar: Kementerian Agama Republk Indonesia Dirjen Bimas Hindu IHDN.
Mawarti, A. (2022). Peran Penting Pendidikan Karakter Orang Tua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Pancasila Dan Bela Negara (Vol 2, No 1, p. 31–36.
Nur Azizah, A., & Ali, M. (n.d.). Penanaman Nilai Moral Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia 5 – 6 Tahun Di Tk Khodijah, 1–16.
Prasetyo, N. (2011). Membangun Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol 3, No 5.
Pudja. G. 2010. Bhagavadgita (Pancama Weda). Surabaya: Paramitha.
Ramdhani, Sandy dkk. 2019. Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Kegiatan Storytelling dengan Menggunakan Cerita Rakyat Sasak pada Anak Usia Dini (Vol 3, No 1, p. 153-160).
Rasyad, A. (2015). Developing a Parenting Training Model of Character Education for Young Learners from Poor Families by Using Transformative Learning Approach. International Education Studies, (Vol 8, No 8, p. 50-56).
Sriwahyuni, Eci & Nofialdi. 2016. Metode Pembelajaran yang Digunakan PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini) Permata Bunda (Vol 4, No 1, p. 44-62).
Sudharta, T. (2003). Slokantara Untaian Ajaran Etika: Teks, Terjemahan dan Ulasannya. Denpasar: Paramita.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung. Alfabeta.
Titib, I Made, 2006, Svarga, Neraka, Moksa dalam Svargarohanaparva. Surabaya; Paramita.
Titib, I. M. (2012). Keutamaan Manusia dan Pendidikan Budi Pekerti. Surabaya: Paramita.
Trisdyani, Ni Luh Putu. 2019. Etika Hindu Dalam Cerita Tantri Kamandaka. Jnanasiddhanta Jurnal Prodi Teologi Hindu STAHN Mpu Kuturan Singaraja p. 8-18.
Wiguna, I. B. A. A. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah PAUD Di Masa Pandemi Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional Institut Agama Hindu Negeri Tampung Penyang Palangka Raya (No. 1, pp. 221-233).
Wirjosuputro, Sutjipto. 1968. Kakawin Bharatayudha. Jakarta.
Yaumi. (2014). Pendidikan Karakter Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Prenadamedia Group.
Copyright (c) 2024 Dwi - Harianti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.