EFEKTIVITAS POLA PEMBELAJARAN AGAMA HINDU DI SEKOLAH MENENGAH ATAS

  • Ni Komang Purni Marsini SMAN 1 MATARAM

Abstract

Hindu religious education as one of the subjects taught in schools ranging from primary, secondary, to tertiary education. This is an opportunity for Hindu religious education to shape the personality, mental attitude and character of students into suputra. But the reality is very different. The recognition of most students will be blurred in the values ​​of Hindu religious knowledge. The learning pattern of Hindu religious education is too theoretical, it does not touch the real life of students. Students spend their time understanding theory, but cannot deal with life's problems properly. As a result, Hindu Religious Education is trapped in memorization, not how to use Hinduism to solve life's problems.

The rolling of the competency-based education paradigm, in response to the low level of relevance of educational outcomes, including Hindu religious education. This raises awareness of the need for a review, revitalization of Hindu Religious Education Learning Patterns in schools.This phenomenon encourages the author to conduct research on "The Effectiveness of Hindu Religion Learning Patterns in Senior High Schools. The purpose of this study is to analyze the effectiveness of Hinduism learning patterns in senior high schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, 1992. Islam Sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan, Adity Maedia, Yogyakarta,
Al Marsudi, H. Subandi, 2003. Pancasila dan UUD 1945 Dalam Paradigma Reformasi, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Baharuddin, & Esa Nur Wahyuni. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media
Damiyati, Zuchdi. 2008. Humanisasi Pendidikan Jakarta: PT Bumi Aksara.
Dahar, Ratna Willis. 2011. Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Darmawan, Deni. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Emzir. 2015. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Gunawan, Heri. 2012.Pendidikan Karakter (Konsep dan Implementasinya), Bandung: Alfabeta.
Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamalik, Oemar. 2004. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Hidayatullah, M. Furqon. 2010. Pendidikan Karakter : Membangun Peradaban Bangsa, Surakarta: Yuma Pustaka.
Kandung Supriyono, Sugiri. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran Membaca Bahasa Inggris Sekolah Menengah Pertama Berbasis WEB. Dipublikasikan : Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan Vol.1 No.1, 2014.
Murti Kusuma Wirastuti, 2020. Survei Upaya Guru Dalam Menciptakan Pembelajaran efektif Berdasarkan Prinsip-Prinsip Pembelajaran Di Taman Kanak-Kanak, Jurnal Ilmu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan, Pendidikan Non Formal Vol. 15, No.1 Tahun 2020.
Lasmawan, W. (2006). Pengembangan model pendidikan berdemokrasi dalam pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. (Laporan Penelitian). Singaraja: Lembaga Penelitian IKIP Negeri Singaraja.
Maswinara, I Wayan, 1997. Srimad Bhagawad Gita, Dalam Bahasa Inggris dan Indonesia, Surabaya : Paramita.
Mustari, Muhamad. 2011. Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan Karakter Yogyakarta: Laks-Bang PRESSindo.
Nova Irwan, Ridwan Abdullah Sani, 2015. Efek Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation dan Teamwork Skillls teerhadap hasil Belajar Fisika, Jurnal Pendidikan Fisika, Vol : 4, No. 1, Tahun 2015.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19, Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan (SNP).
Purwanto, Ngalim, 2009. Ilmu Pendidikan Teoretis dan Praktis, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Roestiyah NK. 2001.Strategi Belajar Mengajar, Jakarta : Rineka Cipta,
Sahertian, Piet A. 2000. Konsep-Konsep dan Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudharta, Tjok Rai, Ida Bagus Oka Punia Atmaja. 2001. Upadesa tentang Ajaran-Ajaran Agama Hindu. Surabaya: Paramita.
Sudarsana, I Ketut. 2018. Pengantar Pendidikan Agama Hindu, Universitas Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.
Sudira, Putu. 2013. Revitalisasi Pembelajaran Agama Hindu. Makalah: UNY.
Susanto, Ahmad, 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah dasar, Jakarta : Pranadamedia Group.
Tim. Undang-Undang, Nomor 14 Ytahun 2005, tentang Guru dan Dosen, serta Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sisdiknas, dilengkapi dengan Permendiknas No.11/05, PP No.20 Tahun 2003, dan PP No. 19 Tahun 2005, beserta Pemjelasannya, Forum Peduli Pendidikan, Pelatihan Menengah Kejuruan Indonesia.
Titib, I Made. 2003. Menumbuh kembangkan Pendidikan Budhi Pekerti Padam Anak Dalam Perspektif Agama Hindu, Jakarta: Ganesa Exact.
Titib, I Made, 1998. Veda Sabda Suci Tuhan, pedoman praktis Kehidupan, Surabaya : Paramita.
Wiana, Ketut. 1997. Metoda dan Cara Belajar Agama Hindu yang baik, Denpasar : Bali Post (BP).
Zen, Z & Syafril. 2017. Dasar Dasar Ilmu Pendidikan. Depok: Prenada Media Group.
Published
2021-04-12
How to Cite
Marsini, N. K. (2021). EFEKTIVITAS POLA PEMBELAJARAN AGAMA HINDU DI SEKOLAH MENENGAH ATAS. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 12(1), 1-18. https://doi.org/10.33363/ba.v12i1.632