PROBLEMATIKA SUMBER BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA HINDU DI SMPN 1 PERMATA KECUBUNG
Abstract
In Permata Kecubung Subdistrict or even in Sukamara Regency, educators and students encounter obstacles in obtaining learning resources, especially printed teaching materials, such as Vedic Scriptures, Modules, Hand Outs, LKPD, LKS, lesson companion books and so on. This research uses a qualitative approach with a narrative method. In this study the authors used field texts, such as stories, journals, field notes, letters, conversations, interviews, photos (and other artifacts), and personal experience, as an analysis unit to research and understand how the problems of learning resources and problem solving in learning Hindu Religious Education at SMP Negeri 1 Permata Kecubung. This study aims to describe the problems of learning resources and problem-solving strategies for Hindu Religious Education at SMP Negeri 1 Permata Kecubung. The results showed that the only available learning resources were teachers and package books without other printed teaching materials, the number of computer units in schools was inadequate. The problem-solving strategy carried out is for educators to develop printed teaching materials in the form of Student Worksheets (LKPD), teaching modules and prayer spell teaching materials as well as compiling learning media assisted by YouTube and Ms PowerPoint. Due to the limited number of computers, the school requested computer assistance from the Sukamara District Education and Culture Office.
Downloads
References
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). BAHAN AJAR SEBAGAI BAGIAN DALAM KAJIAN PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Salaka, 2, 62–65. http://journal.unpak.ac.id/index.php/salaka/article/view/1838
Anggraini, R. A., & Djatmiko, A. A. (2019). Pemanfaatan Media Sosial (Group Whatsapp) dalam Menunjang Aktifitas Belajar Siswa di Luar Jam Sekolah di SMK Negeri 2 Tulungagung. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 13(1), 1. https://doi.org/10.26877/mpp.v13i1.5082
Asiyah. (2021). SKRIPSI Oleh : ASIYAH Pembimbing :
Evelin, S., & Hartini, N. (2022). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Ghalia Indonesia.
Gateri, N. W. (2019). PENDIDIKAN KARAKTER HINDU. Bawi Ayah Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 10(April), 12–24. https://www.ejournal.iahntp.ac.id/index.php/bawiayah/article/download/219/93
Gunawan, I. G. D. (2017). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN AGAMA HINDU. Bawi Ayah Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 8, 16–27. https://ejournal.iahntp.ac.id/index.php/bawiayah/article/view/293/144
Hamid, A. (2017). Guru Professional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(32), 274–275. http://ejurnal.staialfalahbjb.ac.id/index.php/alfalahjikk/article/view/26
Kemdikbud. (2023). Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. https://dapo.kemdikbud.go.id/
Kurniawan, D., Rahmanita, U., & Herawati, S. S. (2022). Problematika sumber belajar pendidikan anak usia dini. Insan Cendekia, 1(2), 35–42. https://ejournal-insancendekia.com/index.php/HOME/article/view/20
Majid, A. (2005). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Remaja Rosdakarya.
Moleong, L. J. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. PT. Bumi Aksara.
Nur, H. M., & Fatonah, N. (2022). Paradigma Kompetensi Guru. Jurnal PGSD UNIGA, 1(1), 12–16.
Nuraini, H., Nafisah, I. J., Ahmad, M., & Zulaikha, S. (2022). Refleksi Kepercayaan Kepala Sekolah : Studi Narrative Inquiry Dalam Konteks Kepemimpinan 1 Manajemen Pendidikan , Universitas Negeri Jakarta , Indonesia 2 Manajemen Pendidikan Islam , Sekolah Tinggi Agama Islam ( STAI ) Asshiddiqiyah , Karawang , Indonesi. 09(02), 1–22.
Penyusun, T. (2020). Kecamatan Permata Kecubung dalam Angka (B. K. Sukamara (ed.)). BPS Kabupaten Sukamara.
Permendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 75 Tahun 2016 Tentang Komite Sekolah.
Prastowo, A. (2014). Panduan Penyusunan LKPD. Diva Press.
Punyatmadja, I. N. (1993). Pañca Śraddha. Upada Sastra.
Rahman, D. (2021). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar dan Informasi. Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 9–14.
Rubiyanto, N. (2010). Strategi Pembelajaran Holistik di sekolah. Prestasi.
Sagala Saiful. (2013). Konsep dan Makna Pembelajaran. Alvabeta.
Sudarsana, I. K. (2018). Pengantar Pendidikan Agama Hindu. Osf.Io, 8–9.
Sugian Noor. (2020). Penggunaan Quizizz Dalam Penilaian Pembelajaran Pada Materi Ruang Lingkup Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X.6 SMA 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1), 1–7.
Sunantri, A., Suyatna, A., & Rosidin, U. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Menggunakan Learning Content Development System Materi Impuls Dan Momentum. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 4(2), 120155.
Suratman, D. (2009). PEMANFAATAN MS POWER POINT DALAM PEMBELAJARAN. Cakrawala Kependidikan, 12–26. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jckrw/article/view/295
Umbaryati. (2019). Pentingnya LKPD pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 217–225. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21473
Wahyuni, I. (2018). Pemilihan Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1(1), 8. http://eprints.umsida.ac.id/3723/
Yuli Nurmalasari. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN INTERNET TERHADAP AKTIVITAS BELAJAR SISWA SAAT BELAJAR DARING PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA N 1 BATUSANGKAR. Publikasi IAIN Batusangkar, 3(2), 6. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/24207
Copyright (c) 2023 Mardwiatmoko Mardwiatmoko Mardwiatmoko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.